自動車の運動性能向上技術 (Vehicle Dynamics and Control)


ドライビングシミュレータによるドライバの感覚特性の定量化に関する研究
  Quantification of a feeling of acceleration that the driver feels


 自動車運転時の快適性や操作性を向上させるためには,自動車がドライバの要求に対して適切な挙動を示すことが重要であり,ドライバ自身が運転しやすいと感じる運転操作系の設計が求められます.ドライバが求める車両性能の要求に応えるためには,ドライバが自身の運転操作に対する車両の応答をどのように認識しているのか,あるいはどの物理量を知覚しているのかを明確化し,認識特性を定量的に解釈することが必要となります.  そこで,本研究では,以下の2つを目的とします.

@ ヒトの体感と視覚に注目し,それぞれの認識特性の違いや両感覚の間の関係性を定量的に表す.
A 加振振幅を変化させた際の物理量と人間感覚との間の関係性を定量的に表す.

 この調査によって,年齢,性別,運転頻度,運転歴などのいずれかの要因により結果に差が生じると予想しております.そして,様々なターゲット層に合わせた車両特性を提案することが可能になることが予想されます.


RESEARCH ABSTRACT

 In order to improve the comfort and ease of driving, it is important that the car shows a behavior that is appropriate for the request of the driver, and operating system design is also required that feel easy to drive for the driver. To respond to the driver's request of the vehicle performance, it is necessary to interpret the recognition characteristics quantitatively.it is also necessary to clarify how driver recognize the response of the vehicle for driver's operation. The purposes of this research are as follows:

1. Focus on “bodily sensation” and “visual sensation”, represent quantitatively the difference of recognition properties and the relationship between both sensations.
2. Represent quantitatively the relationship between physical quantity and sensations when excitation amplitude is changed.

 These investigations will be able to see the difference by age, sex, driving frequency and so on. And we can propose optimal vehicle characteristics for various people.








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