予防安全装置の開発 (Active Safety Devices Development)


超小型電気自動車を用いた危険予測運転支援システムの開発
Development of Hazard-Anticipative Driving Assistance System by Using Micro Electric Vehicle


 本研究では自動車の対歩行者事故の低減を目的とし,特に,狭い道において自動車が歩行者を追い越す場面を対象として研究を行っています.対象場面においてドライバは歩行者が急に道を渡り始めるかもしれないという潜在的なリスクに備えて予め減速するなど,将来起こりうる危険を予測して運転を行っている.しかし,すべてのドライバがこのような危険予測運転を行っているわけではない.特に,初心者や高齢者にとって適切な危険予測運転を行うことは困難であると考えられる.そこで警報やブレーキ介入を行うことによってドライバの危険予測運転を支援するシステムの開発を目標として研究を行っています.
 また,実験はNOVELUを用いて行っております.レーザーレーダにより歩行者を認識し,状況に応じた速度の算出を行い,必要に応じてインホイールモータのトルクを制御することによって減速させることで,ドライバの危険予測運転を支援するシステムの開発を行っています.


RESEARCH ABSTRACT

 This study aims to decrease the number of pedestrian fatalities and focuses on the scene that a vehicle overtakes a pedestrian in a narrow road in an urban area. In the target scenes, drivers need to drive carefully, preparing for the latent risk that the pedestrians may start crossing the roads suddenly. However, not every driver drives Hazard-Anticipative Driving. Therefore, this study aims to develop the Hazard-Anticipative Driving Assistance System by warning or brake control.
 Experiments are performed by using NOVELUwhich is experimental vehicle as shown following figure.







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