近年,高速鉄道車両のさらなる高速化および省エネルギー化を目的とした車体の軽量化が求められていますが,軽量化に伴い生じる振動により乗り心地が悪化するため,振動を抑制する技術の開発が進められています.腰掛についても,その軽量化と乗り心地を考慮した設計方法の構築が重要な課題とされており,当研究室では実際の腰掛と人体が持つ振動特性を再現する人体・腰掛モデルを構築し,複雑な振動特性を持つ腰掛と人体の関係を明らかにすることにことで環境にやさしい快適な高速鉄道車両腰掛の開発を目指しています.
RESEARCH ABSTRACT
*Collaborative research with East Japan Railway Company
The technical development of high speed railway vehicle that aims for high speed running and ride comfort has been continued.
This study proposes a passenger-seat dynamics model including human body dynamics as well as seat dynamics to analyze the coupled vibration of human body and seat dynamics and to suggest a seat design guideline for ride comfort improvement of high speed railway vehicle.