振動解析と制御 (Vibration Analysis and Control)


 超電導磁気浮上式鉄道車両の振動制御に関する研究
  Vibration Control of Superconducting Magnetic Levitated Vehicle (MAGLEV)


 超電導磁気浮上式鉄道(以下浮上式鉄道)車両は,軽量な車体と,超電導磁石等の機器類が搭載された
重量の大きな台車から構成されているため,従来方式鉄道車両に比べて,ばね下質量が大きくなっている.
また,磁気シールドや低重心化の観点から連接台車方式を採用しているため,台車を経由して車体間を振動が伝搬しやすい.
以上のように,乗り心地に影響を与える要因が複数存在するため,浮上式鉄道車両では,振動制御システム適用による
支持系の特性改善が,乗り心地向上に対して有効であると考えられる.

 鉄道車両の振動制御については,永井研究室の研究テーマの大きな柱の一つである.特に,浮上式鉄道車両用
振動制御システムは,10年以上前から継続して取り組んでおり,最近では,台車〜地上間の1次支持系と車体〜
台車間の2次支持系の振動制御を連携させ,より幅広い周波数域での制振効果を目指すシステムや,左右・ロール系
において,各種の振動モードに対応した最適なアクチュエータ配置等を提案してきた.現在では,従来のフィード
バック系に加え,前方車両からの予見情報を利用したフィードフォワード系(予見制御)適用による制振効果向上
を試みている.



RESEARCH ABSTRACT

The vibration control of railway vehicles is one important pillar of research themes at Nagai Laboratory,
and in particular, research on vibration control systems for Maglev vehicles which began from about ten years
ago and continues to be conducted by lab members. In recent years vibration control of the primary suspension
between the bogies and guideway was combined with the control of the secondary suspension between the car bodies
and bogies, and systems aiming to reduce vibrations for increasingly wider ranges of frequencies and optimal
actuator arrangements adapted to each vibration mode for lateral and rolling motions were proposed. Currently,
in addition to conventional feedback systems, feedforward systems (preview control) utilizing preview information
from the front of the vehicle are being studied for their effectiveness in improving vibration control.







Fig.1 磁気浮上式鉄道車両のモデル Maglev model


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